مصرف ميوه، سبزي و چاي سبز موجب کاهش ابتلا به سرطان مي شود

مصرف ميوه، سبزي و چاي سبز موجب کاهش ابتلا به سرطان مي شود

موج- يک متخصص تغذيه دانشگاه علوم پزشکي يزد گفت: عدم فعاليت و رفتارهاي نادرست تغذيه اي سهم بسزايي در بروز معضلات مهم بهداشتي دارد.
به گزارش خبرگزاري موج، دکتر کاسب با اشاره به معضلات مهم بهداشتي يعني ديابت، سکته قلبي، سرطان‌ها و پوکي استخوان گفت: ديابت و سکته قلبي ازجمله بيماري‌هايي هستند که عدم فعاليت و رفتارهاي نادرست تغذيه‌اي سهم بسزايي در بروز آن‌ها دارد که با اجراي رفتارهاي کليدي سازمان جهاني بهداشت به‌خوبي مي‌توان از بروز ديابت و بيماري‌هاي قلبي عروقي پيشگيري کرد.
اين متخصص تغذيه افزود: افزايش وزن و چاقي موجب افزايش خطر ابتلا به سرطان‌هاي آندومتر، پستان، کيسه صفرا و کولون مي‌شود و کاهش کالري دريافتي ميزان ابتلا به تومور را کاهش مي‌دهد.
وي افزود: مصرف زياد قندهاي ساده موجب افزايش سطح هورمون انسولين خون شده و مي‌توانند درصد خطر رشد سلول‌هاي سرطاني را افزايش دهند.
وي افزود: رژيم‌هاي غذايي پرچرب درصد خطر ابتلا به سرطان‌هايي مثل کولون، رکتوم، مري، کيسه صفرا، پستان، تخمدان، آندومتر، پروستات، پانکراس و کليه را بالا مي‌برند.
اين پزشک متخصص اظهار داشت: مصرف ميوه و سبزي سبب کاهش احتمال ابتلا به سرطان‌هاي دهان، حلق، حنجره، مري، ريه، معده، کليه، کولون، رکتوم و مثانه مي‌شود.
وي افزود: بهتر است ميوه‌ها و سبزي‌ها به‌صورت خام و تازه مصرف شوند. از خوردن قهوه، چاي و شکلات که داراي کافئين زياد است پرهيز کنيد، مصرف منظم چاي سبز سبب کاهش ابتلا به سرطان معده و پستان مي‌شود.
وي گفت: پوکي استخوان يا استئوپروز يک اختلال اسکلتي است که ويژگي بارز آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگي قرار مي‌دهد.
وي اضافه کرد: استئوپروز يک بيماري خاموش و بدون علامت است دوسوم شکستگي‌هاي مهره‌اي به‌صورت خاموش بوده و با يک فشار مختصر مانند بلند کردن يک جسم، عطسه کردن و خم شدن رخ مي‌دهند. در سال 9۰، حدود 34 درصد از جمعيت ايران دچار پوکي استخوان بودند.
وي بيان کرد: کمبود مواد مغذي مانند کلسيم، پروتئين، ويتامين C و ويتامين D از علل اين عارضه است. کمبود ويتامين D در آسيا و نيز ايران يکي از دلايل مهم استئوپروز بشمار مي‌آيد. به منظور تأمين ويتامين D در روزهاي پاييز و بهار 20 تا 30 دقيقه در روز و در روزهاي گرم تابستان 15 تا 20 دقيقه تماس روزانه کافي است.
دکتر کاسب با اشاره به شعار امسال سازمان جهاني بهداشت « ايمني غذا از مزرعه تا سفره » گفت: پنج رفتار کليدي براي ايمني مواد غذايي عبارت‌اند از تميزي و پاکيزگي را حفظ کنيد، مواد غذايي خام و پخته را جدا نگهداري کنيد، مواد غذايي را کاملاً بپزيد، مواد غذايي را در دماي مناسب نگه‌داريد و از آب و مواد اوليه سالم استفاده کنيد.
اين متخصص تغذيه با اشاره به پنج رفتار کليدي براي يک رژيم غذايي سالم، گفت: به نوزادتان در شش ماه نخست زندگي فقط شير مادر بدهيد. مواد غذايي متنوعي را بخوريد، سبزي‌ها و ميوه‌ها را به‌اندازه کافي مصرف کنيد، از چربي‌ها و روغن‌ها به‌طور محدود استفاده کنيد، نمک و قند کمتري مصرف کنيد.


[ بازديد : 192 ] [ امتياز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ سه شنبه 19 خرداد 1394 ] [ 18:57 ] [ چای سبز ]
[ ]