مراقب چای ناسالم کنیایی باشید

رییس اتحادیه چایکاران از واردات چای ناسالم برخی کشورها از جمله کنیا با قیمت‌های بالا خبر داد و گفت: سالانه نیازمند واردات حدود 100 هزار تن چای هستیم که به دو تا سه برابر قیمت چای درجه یک ایرانی وارد و فروخته می‌شود که در بسیاری از موارد سلاچای تولید شده بعد از گذشت سه سال قابلیت مصرف انسانی را ندارد، گفت: این چای تنها قابلیت تبدیل به کافئین دارد یا اینکه در امور دیگر استفاده شود.

وی با بیان این‌که برخی از کشور‌ها مانند کنیا چای‌های غیر قابل مصرف را در بیرون مرزها با اضافه‌کردن مواد شیمیایی در بسته‌بندی به ایران وارد می‌کنند، اظهار کرد: قیمت این چای کیلویی 50 هزار تومان است که برای مصرف‌کننده ضررهای بسیاری دارد.

هوسمی با بیان این‌که چای تولید شده در ایران به نحوی در باغ و کارخانه فرآوری می‌شود که باعث سربلندی چایکار است، گفت: کیفیت چای ایرانی در مقایسه با چای خارجی قابل قیاس نیست.

نا آشنایی ایرانی‌های با چای ارگانیک ایرانی

رییس اتحادیه چایکاران با بیان این‌که چایکاری در ایران تنها در مناطق شمالی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: این مساله موجب شده مردم سایر مناطق آشنایی چندانی با ویژگی‌های چای ارگانیک نداشته باشند به همین دلیل چای‌ خارجی در ایران دارای متقاضی شده است.

وی با بیان این‌که اکثر چای‌های خارجی دارای مواد افزودنی و زیان‌بخش هستند، گفت: باید به مردم اطلاع‌رسانی شود تا از هرگونه چای استفاده نکنند.

هوسمی قیمت چای وارداتی را کیلویی 40 تا 60 هزار تومان عنوان و اظهار کرد: با توجه به این‌که قیمت چای خارجی از ایرانی گران‌تر است باید مردم را نسبت به استفاده صحیح از چای مناسب آگاه کرد.

رییس اتحادیه چایکاران یادآور شد: سال گذشته حدود 5000 تن چای سنواتی معامله شد.

وی با بیان این‌که سال قبل 19 تا 20 هزار تن چای خشک در ایران تولید شده است، اظهار کرد: این میزان تولید پاسخگوی نیاز داخلی کشور نیست به همین دلیل مجبور به واردات این محصول هستیم.

هوسمی اظهار کرد: مصرف چای در ایران حدود 115 تا 120 هزار تن و تولید ما تنها 19 تا 20 هزار تن است به همین دلیل باید شرایطی را برای افزایش تولید و ارزآوری در این بخش فراهم کرد.

رییس اتحادیه چایکاران بخاطر نشان کرد: سال گذشته حدود 50 هزار تن چای سنواتی در داخل و خارج معامله شده است.

هوسمی گفت: میزان تولید امسال نیز بستگی به شرایط اقلیمی دارد اما می‌توان پیش‌بینی کرد در سال جاری تولید چای پنج درصد افزایش داشته باشد.

وی قیمت چای خشک درجه یک را کیلویی 20 هزار تومان، درجه دو را 15 هزار تومان و درجه سه را 10 هزار تومان عنوان کردمت و کیفیت آن مشکل دارد.


[ بازديد : 384 ] [ امتياز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ سه شنبه 19 خرداد 1394 ] [ 22:55 ] [ چای سبز ]
[ ]